Místní dráha Mariánské Hory – Brušperk
![](https://www.historickaostrava.cz/wp-content/uploads/2022/11/Parni-lokomotiva-s-vlecnym-vozem-ve-stanici-Zahradky-x-e1669178529453.jpg)
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Železniční trať z Mariánských Hor do Brušperku (tzv. Komárka) měla spojit Ostravu s dělníky od Ondřejnice, aby ti nemuseli přespávat v místních hutních a šachetních kasárnách a aby se mohlo lépe obchodovat se stavebním kamenem a jiným materiálem z podhůří Beskyd. Dalším důvodem mohlo být zpřístupnění hor a lesů obyvatelům, kteří na Ostravsku trpěli špatným ovzduším.
Původně zamýšlená trasa měla vést z Mariánských Hor přes Vítkovice, Zábřeh, Starou Bělou, Proskovice, Starou Ves, Brušperk, Fryčovice, Hukvaldy, Kozlovice až do Frenštátu p. Radhoštěm v celkové délce 42 km. V následujících desetiletích se trasa dráhy neustále měnila, měnili se investoři i názory na potřebnost této železnice.
Konkrétní podobu získal projekt v roce 1906, kdy byla podána žádost o udělení koncese pro Družstvo Ostravsko-Brušperské dráhy v čele s JUDr. Edmundem Palkovským. Družstvo vypsalo v roce 1913 konkurs na provedení stavby z nádraží v Mariánských Horách do Brušperku o délce 16,075 km. V květnu 1914 byla koncese přidělena JUDr. Palkovskému a ten ihned zahájil vytyčovací práce a stavby některých staničních budov. První světová válka a všeobecná mobilizace však práce zastavily.
![Místní dráha Mariánské Hory-Brušperk - úsek kolem Hrabové](https://www.historickaostrava.cz/wp-content/uploads/2022/11/Mistni-draha-Marianske-Hory-Brusperk-kolem-Hrabove.jpg)
Po válce nebyl zájem pokračovat ve výstavbě trati. Pro všechny problémy, které JUDr. Palkovskému kladly úřady, se ten rozhodl koncesi na železniční trať prodat Vítkovickému hornímu a hutnímu těžířstvu (VHHT). V roce 1928 byl Louisem Rotschildem zatlučen zlatý hřeb do prvního pražce před budoucím nádražím v Zábřehu.
Trať se začala ale stavět až 9. září 1929. První etapa ze Zábřehu do Hrabové byla uvedena do provozu v 5. října 1930 a měla pět zastávek. Osobní dopravu zajišťovaly parní vozy typu Komárek v intervalu 15 minut. Později byla trať prodloužena až k Vítkovickým vysokým pecím. Od roku 1934 byl na trati zaveden elektrický provoz. Motorové vozy dodala firma Kolben-Daněk, přípojné vozy vyrobily Vítkovické železárny.
Po druhé světové válce byla trať na úseku z Hrabové vyprojektovaná v trase Nová Bělá – Krmelín – Brušperk až do Frenštátu p. Radhoštěm. V roce 1948 byla trať prodloužena do Hrabové – Ščučí, kde byla otevřena konečná tramvají. O dva roky později začaly práce na dalším úseku od konečné v Ščučí. Tento úsek nakonec nebyl dokončen a v roce 1960 bylo rozhodnuto o zrušení úseku trati z Hrabůvky do Hrabové.
Do dnešní doby se po trati zachovalo například betonové nástupiště zastávky Břehy pod sídlištěm Šídlovec, sloupy trolejového vedení, těleso dráhy mezi Hrabovou a Novou Bělou a pozůstatky nadjezdů a mostních pilířů v Nové Bělé.
Přečtěte si také:
- Tramvajová trať Komárek (Hrabovské noviny)
- Tramvaj do Hrabové nejezdí už 40 let
- Tramvaj v Hrabová-Ščučí (facebooková stránka)
Informace v datech:
- v roce 1914 získal podnikatel JUDr. Edmund Palkovský koncesi na stavbu normálně rozchodné trati s parním pohonem mezi Mariánskými Horami a Brušperkem
- po válce je koncese nabídnuta Vítkovickému hornímu a hutnímu těžířstvu
- 5. prosince 1928 položen první pražec budoucí dráhy
- 9. září 1929 začíná stavba trati
- zahájení provozu 5. října 1930 s parními vozy, tzv. Komárky
- od 29. března 1934 na trati zaveden elektrický provoz
- investiční program VHHT 1939 počítá s prodloužením trati do Staré Bělé
- 24. října 1948 zahájen provoz na prodlouženém úseku do Hrabové-Ščučí
- od roku 1953 provedeny výkopy a násep na úseku k Nové Bělé
- v roce 1960 povoleno snesení rozestavěného úseku z Ščučí do Nové Bělé
- 1. září 1975 zrušena jednokolejná trať od ulice Závodní do Hrabové
xx
Záběry trati z Moravské Ostravy do Hrabové Ščuči z roku 1975
Zdroje a další informace:
- https://www.patriotmagazin.cz/pred-90-lety-zacala-nekonecna-stavba-trati-marianske-hory-brusperk-kozlovice
- https://historie.ovajih.cz/mistni-draha-marianske-hory-brusperk/
- http://www.ostravaci.cz/nadrazi-marianske-hory/
- https://marianskehory.ostrava.cz/zpravodaj-mh-prosinec-2004.pdf
Úvodní fotografie: Archiv Vítkovice, a.s.