Železniční stanice Ostrava – Střed

Menší vlakové nádraží na frýdlantské dráze mezi Ostravou a Valašským Meziříčím bylo postaveno společně s železniční tratí v roce 1871. Původní název stanice Ostrau-Witkowitz vyplýval z umístění mezi Moravskou Ostravou a Vítkovicemi.

V roce 1869 ostravští radní s tehdejším starostou Aloisem Anderkou předložili ministerstvu dopravy ve Vídni návrh na výstavbu nádraží v blízkosti Vítkovických železáren, jámy Karoliny a císařské cesty. Město pro výstavbu nádraží nabídlo pozemek zdarma.

První část železniční trati byla vybudována akciovou společností K. k. priv. Ostrau-Friedlander Eisenbahn (Císařsko-královská privilegovaná Ostravsko-frýdlantská železnice) v letech 1869–1870 mezi Ostravou a Frýdlantem nad Ostravicí a nesla název Ostravsko-frýdlantská dráha. Tento úsek byl, spolu s nádražím, uveden do provozu roku 1871.

Původní jednopatrová zděná budova s tříosým rizalitem na obou podélných stranách byla v průběhu let rozšiřována o další přístavky. V centrální části budovy se nachází dvoupodlažní vestibul. Střechy u nástupiště drží litinové sloupy. 

V roce 1892 byla přistavěna hrázděná křídla na štítových stranách budovy pro dělnické čekárny a kanceláře. Křídla byla prodloužena v roce 1903. Současně byl zvětšen vestibul.

Finální podobu nádraží vytvořil v roce 1910 architekt Franz Bobrowsky. Jeho projekt zachoval centrální patrovou budovu s postranními křídly, průčelím v přízemí byl prolomen segmentový hlavní vstup krytý kovovou markýzou. Fasáda nádraží byla sjednocena pozdně secesním dekorem se strukturovanými omítkami. V roce 1928 byla na jižním křídle postavená patrová nástavba. 

Období socialismu

V roce 1987 byla budova nádraží necitlivě opravována. Původní dělená okna byla nahrazena za nečleněná, strukturované omítky s motivy pozdní secese vyhlazeny, odstraněno dřevěné obložení ve vnitřním prostoru vestibulu, odstraněny původní dlažby.

Novodobá rekonstrukce

V roce 2003 byla provedena náznaková rehabilitace stavby pod autorským vedením Ing. arch. Jaroslava Kotka a Ing. Pavla Krátkého. Vnitřní prostory mají neutrální monochromní barevnost, doplněny dřevěnými obklady a novou dlažbou.

Historické stavědlo 

Stavědlová věž z režného cihelného zdiva s hrázděným patrem a sedlovou střechou byla postavena podle typizovaného projektu No. 1774 v roce 1905. Jedná se o jedinou dochovanou realizaci tohoto typu na tratích Severní dráhy císaře Ferdinanda.

Kulturní památka 

Výpravní budova nádraží Ostrava střed a stavědlová věž byly 19. února 2003 prohlášeny kulturní památkou. 

Zdroje a další informace:

Foto: nádražní budova ve 30. letech 20. století (výstava Kdysi na Karolině)


Historická Ostrava
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.