Kettenbrücke – Řetězový most (1851-1886)
Kettenbrücke – 93 metrů dlouhý řetězový most přes řeku Ostravici byl slavnostně otevřen 24.06.1851. Řetězový most byl vyroben v kleinovských železárnách v Sobotíně. Výstavbu v létech 1847 až 1851 vedl místní stavitel Antonín Lerch podle návrhu Ing. Josefa Seiferta. Hlavní mostová konstrukce byla zavěšena na řetězech, které procházely přes dva portálové pylony postavené v historizujícím slohu. Mimo jiné po mostě proudily do Ostravy desítky kusů černého dobytka na proslulé místní svinské trhy.
V říjnu 1880 přešel přes most císař František Josef I., když si prohlížel následky povodně, která Ostravu postihla v srpnu toho roku. Návštěvu pak připomínaly pamětní desky umístěné na pilířích mostu.<
Zřícení mostu
15. září 1886 po 8. hodině ranní, se konstrukce pod kopyty švadrony hulánů tak rozkmitala, až se most zřítil. V době nehody bylo na mostě 40 uhlanů, těžký a lehký vůz a asi 30 chodců. Tedy zátěž, kterou v žádném případně nemůžeme nazývat předimenzovanou. Kromě povozů a mnoha chodců se do Ostravice propadlo asi 30 uhlanů s koňmi. Voda v Ostravici naštěstí měla několik dní nízkou hladinu. Nehoda si vyžádala pět lidských životů (dvě dcery pan Steina, jejich chůva, místní nádenice, a mladý muž, který přišel za prací) a více než třicet zraněných. Příčinou tohoto katastrofálního kolapsu bylo přetržení řetězů a podle znalců je důvodem špatný stav železného materiálu, který napadla rez. Příčinou poškození bylo nahromadění průmyslových nečistot v nízko umístěných otvorech pro řetězy.
Přečtěte si také:
- Před 130 lety se v Ostravě zřítil řetězový most, čtyři lidé zemřeli
- Před 135 lety se v Ostravě zřítil řetězový most. Překvapí vás, co pád způsobilo
Zdroje a další informace:
- https://cs.wikipedia.org/wiki/Most_Milo%C5%A1e_S%C3%BDkory
- https://www.billerantik.de/Die-eingestuerzte-Kettenbruecke-in-Maehrisch-Ostrau
Dobový popis nehody (Přítel dělníků 17.9.1896):
Řetězový most přes Ostravici na litografii Ernsta Wilhelma Knippela z let 1847–1857