Kettenbrücke – Řetězový most (1851-1886)

Kettenbrücke – 93 metrů dlouhý řetězový most přes řeku Ostravici byl slavnostně otevřen 24.06.1851. Řetězový most byl vyroben v kleinovských železárnách v Sobotíně. Výstavbu v létech 1847 až 1851 vedl místní stavitel Antonín Lerch podle návrhu Ing. Josefa Seiferta. Hlavní mostová konstrukce byla zavěšena na řetězech, které procházely přes dva portálové pylony postavené v historizujícím slohu. Mimo jiné po mostě proudily do Ostravy desítky kusů černého dobytka na proslulé místní svinské trhy.

V říjnu 1880 přešel přes most císař František Josef I., když si prohlížel následky povodně, která Ostravu postihla v srpnu toho roku. Návštěvu pak připomínaly pamětní desky umístěné na pilířích mostu.<

Zřícení mostu

15. září 1886 po 8. hodině ranní, se konstrukce pod kopyty švadrony hulánů tak rozkmitala, až se most zřítil. V době nehody bylo na mostě 40 uhlanů, těžký a lehký vůz a asi 30 chodců. Tedy zátěž, kterou v žádném případně nemůžeme nazývat předimenzovanou. Kromě povozů a mnoha chodců se do Ostravice propadlo asi 30 uhlanů s koňmi. Voda v Ostravici naštěstí měla několik dní nízkou hladinu. Nehoda si vyžádala pět lidských životů (dvě dcery pan Steina, jejich chůva, místní nádenice, a mladý muž, který přišel za prací) a více než třicet zraněných. Příčinou tohoto katastrofálního kolapsu bylo přetržení řetězů a podle znalců je důvodem špatný stav železného materiálu, který napadla rez. Příčinou poškození bylo nahromadění průmyslových nečistot v nízko umístěných otvorech pro řetězy.

Přečtěte si také:

Zdroje a další informace: 

Dobový popis nehody (Přítel dělníků 17.9.1896):

 

Řetězový most přes Ostravici
Řetězový most přes Ostravici

Řetězový most přes Ostravici na litografii Ernsta Wilhelma Knippela z let 1847–1857

Řetězový most přes Ostravici na litografii Ernsta Wilhelma Knippela z let 1847–1857