Kettenbrücke – Řetězový most (1851-1886)

Kettenbrücke – 93 metrů dlouhý řetězový most přes řeku Ostravici byl slavnostně otevřen 24.06.1851. Řetězový most byl vyroben v kleinovských železárnách v Sobotíně. Výstavbu v létech 1847 až 1851 vedl místní stavitel Antonín Lerch podle návrhu Ing. Josefa Seiferta. Hlavní mostová konstrukce byla zavěšena na řetězech, které procházely přes dva portálové pylony postavené v historizujícím slohu. Mimo jiné po mostě proudily do Ostravy desítky kusů černého dobytka na proslulé místní svinské trhy.

V říjnu 1880 přešel přes most císař František Josef I., když si prohlížel následky povodně, která Ostravu postihla v srpnu toho roku. Návštěvu pak připomínaly pamětní desky umístěné na pilířích mostu.

Zřícení mostu

15. září 1886 po 8. hodině ranní, se konstrukce pod kopyty švadrony hulánů tak rozkmitala, až se most zřítil. V době nehody bylo na mostě 40 uhlanů, těžký a lehký vůz a asi 30 chodců. Tedy zátěž, kterou v žádném případně nemůžeme nazývat předimenzovanou. Kromě povozů a mnoha chodců se do Ostravice propadlo asi 30 uhlanů s koňmi. Voda v Ostravici naštěstí měla několik dní nízkou hladinu. Nehoda si vyžádala pět lidských životů (dvě dcery pan Steina, jejich chůva, místní nádenice, a mladý muž, který přišel za prací) a více než třicet zraněných. Příčinou tohoto katastrofálního kolapsu bylo přetržení řetězů a podle znalců je důvodem špatný stav železného materiálu, který napadla rez. Příčinou poškození bylo nahromadění průmyslových nečistot v nízko umístěných otvorech pro řetězy.

Přečtěte si také:

Zdroje a další informace: 

Dobový popis nehody (Přítel dělníků 17.9.1896):

 

Řetězový most přes Ostravici
Řetězový most přes Ostravici

Řetězový most přes Ostravici na litografii Ernsta Wilhelma Knippela z let 1847–1857

Řetězový most přes Ostravici na litografii Ernsta Wilhelma Knippela z let 1847–1857