Vítkovická závodní dráha (VZD)

Vítkovická závodní dráha (VZD), Vlečná dráha, takzvaný Werksbahn. Přímá vlečka ze stanice v Přívoze až do vítkovických železáren zahájila provoz v dubnu 1856. Vagóny tehdy tahala koňská spřežení. V roce 1858 na místní koleje vyjely první parní lokomotivy.

S rozvojem hutí a dalších vítkovických závodů postupně vznikala a rostla i Vítkovická závodní dráha.

V roce 1889 vznikla továrna na litou ocel (stavba 1887-89, tzv. Stará ocelárna, Závod 3), do které bylo nutné vozit surové železo z Vysokých pecí v dnešních Dolních Vítkovicích. Vznikla tak nákladní kolej, čímž se železárny dostaly na krátkou vzdálenost od stanice Severní dráhy císaře Ferdinanda ve Svinově. Úmysl prodloužit trať podporovala i snaha tehdejšího ředitele Paula Kupelwiesera o rozšíření závodu směrem ke Svinovu.

Přečtěte si také: 

Železárny tedy podávají žádost o souhlas k napojení ve Svinově. Žádost je schválená a nová kolej do železáren je brzy postavena. Současně s tím požádaly 15/3 1888 železárny o povolení k přepravě osob – dělníků a dalších zaměstnanců – na této trati. Vídeňské „K. u. K. Handelsministerium“ tuto přepravu laskavě v roce 1889 povolilo.

Vítkovické železárny se vlastně staly (byť omezeným) prvním veřejný dopravcem v Ostravě.

Kostelní nádraží z roku 1921

Osobní nádraží (dříve Kostelní nádraží) bylo samostatnou stanici s přednostou a výpravčím. V pokladně se nejprve prodávaly pouze jízdenky na vlaky závodní dráhy, později také na vlaky ČSD do určitých stanic. Zaměstnanci železáren tak nemuseli ve Svinově znovu k pokladnám a v klidu stíhali přípoje na navazující vlaky státních dráhy a také na vlaky Místní dráhy do Kyjovic a Klimkovic. 

Rozšiřování závodní dráhy

V roce 1942 bylo započato s výstavbou nového závodu v Kunčicích tzv. Jižní stavba (Südbau) a v roce 1949 pokračováno ve výstavbě. Kunčická doprava podléhala Seřazovacímu nádraží. Do Kunčic je postavena z Vítkovic spojovací kolej.

Od 1. 11. 1950 zahájena přeprava zaměstnanců ze Svinova přes Zábřeh VZD na „Sever“ kunčické vlečky. V lednu 1951 začíná výstavba nové spojovací koleje do Kunčic, po níž jezdily vozy se surovým železem, horkými ingoty, ale i osobní vlaky.

Po vybudování Polanecké spojky se domáhali pracující Nové huti Klementa Gottwalda (NHKG) přímého spojení z Ostravy – Poruby do Nové hutě. Bylo jim vyhověno a tyto vlaky jezdí od 1. 11. 1965 po Polanecké spojce a v železniční stanici Ostrava – Vítkovice přecházejí na spojovací kolej do Nové huti.

Vítkovická závodní dráha v datech

  • Mezi Svinovem a Vítkovice jezdilo až 29 vlaků denně
  • V začátcích jezdily ve vlacích vozy 2., 3. a 4 třídy, časem pouze 2.
  • Vlaky používaly tzv. horkou kolej, kudy se vozilo žhavé železo.
  • 1888 zahájen nákladní provoz
  • 16.6.1889 první vlak s cestujícími
  • 20tá léta – výstavba lávky mezi nástupišti ČSD a VZD ve stanici Svinov
  • v roce 1929 přepravily Vítkovice mezi Svinovem a Vítkovickým nádražím téměř 2,4 mil. cestujících
  • 1942 bylo započato s výstavbou nového závodu v Ostravě – Kunčicích tzv. Jižní stavba
  • od 1. 11. 1950 zahájena přeprava zaměstnanců ze Svinova přes Zábřeh VZD na „Sever“ kunčické vlečky
  • od 12. 4. 1954 jsou zavedeny peážní vlaky ze Svinova k nové výpravní budově Kunčické ocelárny
  • v roce 1.7.1991 ukončena osobní doprava
  • v roce 1995 snesen úsek kolejí ke Svinovu
Nádraží Witkowitz - Kirchenplatz na dobové fotografii
Nádraží Witkowitz – Kirchenplatz na dobové fotografii, v pozadí věž kostela sv. Pavla 

Zdroje:

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *